Mindegyik 100 fölött!

Kíváncsi a Szövegkovács tíz legkedveltebb blogbejegyzésére? Tegnapig még én sem tudtam, hogy melyek azok, de miután összesítettem az eddig megjelent 156 írást, meglepő eredményt kaptam. A tíz legkedveltebb bejegyzés listája pedig nem egyezik meg a tíz legolvasottabb cikk lajstromával. A statisztika a 2015. március 12. és a 2018. január 4. közötti időszakra vonatkozik, a címek alatt pedig az eredeti bevezető olvasható. Kezdődjön a visszaszámlálás!

10. Köszönjük! (111 kedvelés)

Napokig töprengtem az alkalomhoz illő szavakon… Nem akartam mellet és eget verő bejegyzést írni, hogy most aztán megmutattuk a világnak… Igen, jobban figyelnek ránk, ami korántsem jelenti azt, hogy befejeztük a munkánkat, és karba tett kézzel dőlhetünk hátra. Még nagyon az elején vagyunk annak, amit elterveztünk…

A 2015. szeptember 25-én megjelent írás folytatását itt olvashatja: http://bit.ly/2CZhBRC

1_2.jpg

Farkas-Ráduly Melánia és Gergely Erika

9. Ébresztő! (129 kedvelés)

Volt már Krassó-Szörény megyében? Találkozott valaha ott élő magyarokkal? Ha még nem, elsősorban Önnek szól az alábbi interjú, remélhetőleg kedvet kap hozzá, hogy ellátogasson arra a vidékre, amely sokakat lenyűgözött. Amennyiben valamelyik vagy mindkét kérdésre igen a válasz, akkor is folytassa az olvasást… nem fogja megbánni. Mai vendégünk Kovács Ágnes, aki múlt év szeptemberében érkezett Resicabányára a Petőfi Sándor Program ösztöndíjasaként. 

A 2016. február 5-i cikk folytatása ezen a címen olvasható: http://bit.ly/2F4xM0L

9_5.jpg

Kovács Ágnes

8. Hidak a nyelvi kavalkádban (134 kedvelés)

A Bábel tornya építésének bibliai története is kiválóan példázza, mekkora zűrzavart okozhat egymás nyelvének meg nem értése. Erről a fordítók és tolmácsok mesélhetnének a legtöbbet, a mai nap pedig kiváló alkalom arra, hogy belessünk a színfalak mögé.

A 2017. március 22-én íródott bejegyzés folytatása itt olvasható: http://bit.ly/2m29vk5

guidebooks-1425706.jpg

Munkára fel! 

7. Álmodott egy világot (145 kedvelés)

„Nem vagyok ismert vagy híres ember, sőt érdekes se…” – mondta magáról mai vendégünk, a temesvári születésű Bárányi Ildikó, és valószínűleg még mindig nem sikerült meggyőzni, miért tartottam fontosnak a vele való beszélgetést. 2011 júniusában, a harmincéves érettségi találkozóján készítettem interjút vele először, és már akkor úgy éreztem, hogy olyan emberrel állok szemben, aki nem keres kifogásokat, hanem bátran szembenéz a kihívásokkal, akadályokkal. Érdemes belevágni az olvasásba!

A 2016. március 5-i interjúért erre a címre kell kattintani: http://bit.ly/2qx2Bba

7_5.jpg

Bárányi Ildikó

6. „A helyesírás magas presztízsértékkel bíró ajánlás” (169 kedvelés)

Sikerült megbarátkoznia az új helyesírási szabályokkal? Háttér-információkra is kíváncsi? Szeretné tudni, melyek a legfőbb különbségek A magyar helyesírás szabályai 12. és 11. kiadása között? Szeptember elsején lejárt az egyéves türelmi idő, ami azt jelenti, hogy ezentúl kizárólag az új szabályok érvényesek, addig a régiek szerint is írhattunk. Mai vendégünk dr. Ludányi Zsófia, az MTA Nyelvtudományi Intézetének tudományos munkatársa. A Magyar Tudományos Akadémia egyébként 1832 óta közreadja a magyar helyesírás új szabályait.

A 2016. szeptember 6-án megjelent interjú itt olvasható: http://bit.ly/2yn2Nco

6_4.jpg

Dr. Ludányi Zsófia

5. A helyesírás őre (245 kedvelés)

Az újságírók általában nem írnak ódákat róluk, mással mennek kávézni, nélkülük viszont kockázatos bármilyen kiadványt megjelentetni. Nap mint nap szükség van rájuk, hisz az utolsó vesszőhibát is észreveszik a szövegben, ellenőrzik a mondatszerkezetet, és nem utolsósorban vadásszák a helyesírási hibákat. Manapság – egy elcsépelt szókapcsolatot használva – rohanó világban élünk, ahol igyekszünk minél hamarabb befejezni a munkánkat, ritkán gondolva a minőségre.

A 2015. május 3-i írás itt olvasható: http://bit.ly/2EbKsS9

5_5.jpg

Mindenki másként látja

4. „Igazán jó emberekké” (349 kedvelés) 

„Harang csendül, 

Ének zendül, 

Messze zsong a hálaének 

Az én kedves kis falumban 

Karácsonykor 

Magába száll minden lélek.”

Ady Endre Karácsony című versének első szakaszával képzeletben Csíkszentdomokosra, a mai blogbejegyzés írójának szülőfalujába utazunk. Az 1989. október 26-án született Biró Károly utolsó éves kispap osztja meg Önnel gondolatait, amelyek segíthetnek ráhangolódni a küszöbön álló ünnepekre.

A 2016. december 23-i bejegyzés ezen a címen olvasható: http://bit.ly/2Eaynge

4_7.jpg

Biró Károly

3. „Óriási szerepe van a családnak, a közösségnek” (359 kedvelés)

Utazás a világ körül címmel indítjuk útjára legújabb rovatunkat, az első állomás pedig az amerikai egyesült államokbeli Chicago. Vendéglátónk nem más, mint a csíkszeredai születésű Simon Éva, a Chicagói Magyar Klub egyik alapembere. Múlt héten az óradnai és radnaborbereki, a verseci, illetve a temesvári szórványba kalauzoltuk Önt, most viszont megtudhatja, milyen magyarnak lenni egy amerikai nagyvárosban.

A 2016. november 27-én megjelent interjú itt olvasható: http://bit.ly/2CJjF3r

3_11.jpg

Simon Éva és Albert Levente

2. És akkor mi van…?! (363 kedvelés)

Az eredeti ötletet továbbragoztam, a címet pedig a közismert klinikai szakpszichológus, dr. Almási Kitti Bátran élni című könyvének borítójáról kölcsönöztem. Ha jobban belegondolok, maga a kérdés már általános iskolás koromban szerepelt a szótáramban, csak nem mértem fel az erejét. Igaz, akkor még a rövidebb változatot mondogattam: „na és…”. Egy női magazinban olvastam róla, és ezzel próbáltam hárítani, ha például valaki kötekedni akart velem. De nem voltam kitartó, most azonban érzem, értem a lényeget. Hogy pontosan mit is? Olvasson tovább!

Pontosan itt: http://bit.ly/2F2pE0I. A cikk 2016. július 7-én jelent meg.

2_5.jpg

Ajánlott olvasmány

1. „Aki nem tud helyesen írni, az helyesen beszélni sem tudhat” (791 kedvelés)

Feltételezzük, hogy a helyesírás nagyban függ a helyes kiejtéstől. Mivel nem szeretnénk találgatásokba bocsátkozni egy olyan területen, amelyre nincs teljes rálátásunk, felkértük dr. Gyéresi Júliát, a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem adjunktusát, beszédtechnika-tanárt, a Marosvásárhelyi Rádió munkatársát, hogy fejtse ki a véleményét ebben a témában. A Vendégek tollából című rovatunk legújabb részében nem kapunk általános receptet a hibák kiküszöbölésére, de számos használható ötlettel gazdagodunk.

A 2017. július 14-i vendégbejegyzés ezen a címen olvasható: http://bit.ly/2F13HiH

1_10.jpg

Dr. Gyéresi Júlia

2017. január 4-ig összesen 5660 kedvelést kapott a Szövegkovács 156 bejegyzése, amiért a teljes csapat nevében köszönettel tartozom. Boldog, eredményes új esztendőt kívánok!

Farkas-Ráduly Melánia