Csak a bennfentesek tudnak róla! 10 műhelytitok az egyéves Anyanyelvi villámtanácsokról

Egy sorozat, amitől gyomoridegem volt az elején, hisz addig csak a nevem adtam a Szövegkovács Facebook-bejegyzéseihez, 2017. július 6-tól viszont már az arcom és a hangom is.

Az izgalmamat még az sem enyhítette, hogy korábban televízióztam és rádióztam, tehát elvileg nem kellett volna kényelmetlenül érezzem magam a kamera előtt. Néha mégis remegett a lábam, elcsuklott a hangom vagy éppen belegabalyodtam a szövegbe, de nem adtam… vagyis nem adtuk fel.

boloni.jpg

Beszélgetés Bölöni Lászlóval 2009-ben

Első pillanattól fogva segített Farkas-Ráduly Sándor, aki hétről hétre belebújt az operatőr szerepébe, beállította a kamerát, megigazította a hajam, a blúzom, ha úgy látta jónak.

Ezúttal tíz műhelytitkot szeretnék megosztani Önnel, tartson velem!

1. A legelső nem is a legelső

Valójában 2017. július 5-én szerettem volna megosztani az Anyanyelvi villámtanácsok első részét a Szövegkovács Facebook-oldalán, de többszöri próbálkozásra sem tudtam fejből elmondani, hogy mi a különbség az egyelőre és az egyenlőre között. Másnap reggel azonban újra elmentünk a parkba, és végre sikerült!

Itt nézheti meg a legelső részt: http://bit.ly/2tZLC0B

2. Amikor egy A4-es papír a súgógép

Mivel a videózás csak egy apró szelete a szövegkovácsos mun­kámnak, nem lett volna időm arra, hogy minden egyes alkalommal megtanuljam a szöveget. Ezért egy A4-es lapra kinyomtattam az aktuális részt, a férjem pedig két-három soronként emelte egyre feljebb és feljebb a papírt a kamera mögött. Néha gyors, máskor pedig lassú volt a „súgó”, de az elmúlt hónapokban sokat javítottunk a technikán.

sugogep2.jpg

Mi nem ezzel dolgozunk... (forrás: www.prompterpeople.com)

3. Nem mindig lehet egyenként

2017 augusztusában egyszerre négy videót rögzítettünk a temesvári botanikus kertben, más-más helyszíneken és öltözékben, ugyanis tartalékolni szerettünk volna a szabadságolás időszakára. Később senkinek sem tűnt fel, hogy ugyanazon a napon vettük fel a hatodik, a hetedik, a nyolcadik és a kilencedik részt.

negy2.jpg

Izgalmas délután volt 

A 7. részben a helység és a helyiség: http://bit.ly/2jzkZd6

4. Ránk sötétedett

Már a legelején ragaszkodtam ahhoz, hogy a szabadban vegyük fel a videókat, 2017. szeptember 29-én azonban szinte pórul jártunk. Jóval hamarabb sötétedett, mint gondoltuk, és a kamera képtelen volt megbirkózni a szürkülettel: annyira szemcsés lett a kép, hogy szinte felismerhetetlenné vált az arcom.  

A téma jó, csak kár, hogy kevés emberhez jutott el: http://bit.ly/2zbBuXD

5. Furcsa frizurával

Bár táncversenyünk volt 2017. október 8-án, meg sem fordult a fejemben, hogy kihagyjam a 14. részt. Még az sem riasztott el, hogy szokatlan hajviselettel álltam, azaz ültem a kamera elé. Előbb új szöveget írtam a már meglévő helyett, majd az újszentesi református templom szomszédságában rögzítettük a videót.

tancverseny.JPG

Néhány órával a felvétel után (kép: EdCri)

Látszott a verseny előtti izgalom? http://bit.ly/2u9slJs

6. Profibb sminkkel

Két héttel a táncos felvétel után kénytelen voltam saját magamnak elkészíteni a sminket az országos bajnokságra. Noha egyáltalán nem volt kedvem hozzá, később örültem annak, hogy megtanultam sminkelni, akkor is, ha még van mit fejlődnöm ezen a téren. Főként a videóknál veszem hasznát…

smink.JPG

A videón kevésbé látszott (kép: Farkas-Ráduly Sándor)

Délelőtt a parkban videóztunk: http://bit.ly/2u6TFIj 

7. Az első benti videó

2017. október 27-én – már nem is tudom, mi volt az oka – kénytelenek voltunk a négy fal között rögzíteni a videót. Főként az elérések száma sínylette meg a váltást, olyannyira, hogy rajtam kívül senki sem osztotta meg a Facebook-oldalán. Szilveszter napjától kizárólag bent vettük fel a videókat, de szerencsére sikerült más, vonzóbb hátteret találni.

Ez sem volt túl megnyerő: http://bit.ly/2lVTaNj

8. Ünnepre hangolódva

A karácsonyi videó sikerét semmi sem sugallta előre. Két hétre hazautaztunk, de még nem találtuk ki, hol fogjuk rögzíteni.

2017. december 24-én édesanyám azt javasolta, hogy menjünk el a csíkszentdomokosi falumúzeumhoz, mivel ott valószínűleg jó lesz a háttér. És mennyire igaza volt!

szulofalum.jpg

Szülőfalum, Csíkszentdomokos (kép: Farkas-Ráduly Sándor)

Az eddigi legjobb hátterünk: http://bit.ly/2KTAA3l

9. Magyarul feliratozva

Már első pillanattól kezdve szerettük volna feliratozni a videókat, de akkor fogalmunk sem volt róla, hogyan kell. 2018. január 28-án már nem tétováztunk tovább: a 30. részt feliratozva osztottuk meg a Szövegkovács Facebook-oldalán.

Hogy van-e haszna? Nem tudjuk pontosan, de a nézőknek feltehetően segít, hogy írott formában is látják egy-egy szó vagy kifejezés helyes változatát.

Sok-sok téma után a 30. rész: http://bit.ly/2KPFBKe

10. Miért nem hagytuk abba?

Az elmúlt egy évben többször is megfordult a fejünkben, hogy elodázzuk a videók rögzítését: túl késő volt, fáradtak voltunk, többször kellett újrakezdeni a felvételt, sőt az is megtörtént, hogy a videóra hivatkozva mentünk haza egy baráti összejövetelről.

A kitartásunk oka: egyszer sem feledkeztünk meg a „jövő héten újra találkozunk…” ígéretről.

kameraval.JPG

Néha vissza kell nézni (kép: Farkas-Ráduly Sándor)

Gergely Erika és Horváth Éva nélkül is meggyűlt volna a bajom a szövegek véglegesítésével. Ezúton is köszönöm a segítségüket!

Farkas-Ráduly Melánia