5 bizalmat keltő „apróság” a vásárlók meggyőzésére
Éppen elég nehéz feladat egy vállalkozást működtetni anélkül is, hogy a tulajdonos a cégtáblára vagy a bejárati ajtóra kerülő szövegek helyességén rágódna. Mégsem feledkezhet meg teljesen azokról, akik a helyesírási hibák alapján ítélnek meg egy vállalkozást.
Ők úgy vélik, hogyha egy cég nem törődik az arculatával, az ügyfeleket sem fogja komolyan venni, sőt a szolgáltatások, termékek minőségét is megkérdőjelezik emiatt. Mégis milyen hibák riaszthatják el az esetleges vásárlót? Most erre adunk választ, és természetesen a megoldási javaslatok sem maradnak el.
1. Áru és árú
Létezik olyan cégtábla, amelyen divatárú szerepel, hosszú ú-val, ami azt sejteti, hogy a cégnél nem tudják, mi a különbség az áru és az árú között. Az áru jelentése termék, portéka, míg az árúé árral rendelkező. Például: Hétfőn új áru érkezett a boltba! Szeptember 20-ig lehet megvásárolni a kedvezményes árú jegyet az előadásra. (Korábban a Facebook-oldalunkon egy fényképalbumban foglalkoztunk ezzel a témával.)
Helytelen felirat a cégtáblán (saját album)
2. Nyitva tartás helyett nyitvatartás
Egészen 2015 szeptemberéig a különírt változat volt érvényben, az új szabályzat megjelenésétől azonban az egybeírtat kell használni, ha az üzemidőre utalunk vele. Amennyiben azt akarjuk elmesélni valakinek, hogy az ablak nyitva tartása a szél erősségétől függ, akkor külön kell írni a kifejezést.
Így kellene… Viszont becsúszott egy pici hiba (saját album)
3. Valamettől valameddig
Gyakran lehet látni a 8.00-18.00 írásmódot, ami első ránézésre jónak tűnik, azonban mínuszjel helyett nagykötőjelet kell tenni az időpontok közé. Ezt úgy csalogathatjuk elő, hogy lenyomva tartjuk a bal oldali Alt billentyűt, majd jobb kézzel egymás után nyomjuk meg a nullást, az egyest, az ötöst és újra a nullást (Alt+0150). Helyesen: 8.00–18.00, sőt az új szabályzat szerint a kettőspontos 8:00–18:00 változat is elfogadott. Erről a Leleplezett írásjelek… Avagy miért ne használjon x-et szorzójel helyett? című blogbejegyzésünkben olvashat bővebben.
8:00–18:00 között tart nyitva (fancycrave, unsplash.com)
4. Hurrá, pihenünk!
Hogyan járjunk el, ha tudatni szeretnénk a vásárlókkal, hogy szeptember tizenötödike és huszonötödike között szabadságon leszünk, és számokat is szeretnénk használni a szövegben? Így is kiírhatjuk:
Szabadság
szeptember 15–25.
Tehát nagykötőjel kerül a napok közé, és ebben az esetben csak a második dátum után teszünk pontot. A Szerelmes dátumok… Így biztosan nem lesz gondja a keltezéssel! című blogbejegyzésben több szempontból is megközelítettük a témát.
Csoda szép látvány a szabadság alatt (Farkas-Ráduly Sándor)
5. Mérjünk jól!
Tegyük fel, hogy zöldség- és gyümölcskereskedése van, és az eltevések idején jelezni szeretné a vásárlóknak, hogy 20%-os (nem kell szóköz a szám és a százalékjel közé, a toldalékot pedig kötőjellel kapcsoljuk) árcsökkentéssel vásárolhatnak öt kilogramm barackot, de nem fér ki a szöveg a lapra. Ebben a formában rövidíthetne: 5 kg barack. De az 5 kiló barack írásmód sem helytelen.
A kilogramm rövidítése után nem kell pontot tenni, a kiló pedig hosszú ó, de csak akkor, ha önmagában szerepel. A kilo- „mértéknevek előtagjaként az alapmértékegység ezerszerese” – olvasható a Magyar etimológiai szótárban.
Hány kiló barack van a képen? (Anthony Legrand, unsplash.com)
Ezekkel az „apróságokkal” a cégek kétségtelenül javíthatnak a róluk festett képen, mivel törődést, figyelmet és igényességet sugallnak a vásárlók felé.
Farkas-Ráduly Melánia
Ha úgy érzi, hogy a barátai, ismerősei is hasznát vennék a bejegyzésnek, ossza meg velük Facebook-oldalán. Ne feledje: „A helyesírás magas presztízsértékkel bíró ajánlás.” Köszönjük, hogy elolvasta!