„Egy életstílus…”

Vállalkozói históriák címmel indítjuk útjára legújabb rovatunkat. Bár korábban is megszólaltattunk vállalkozókat, ezentúl havonta találkozhatnak olyan személyekkel, akik az üzleti életben tevékenykednek. A kezdetekről, kudarcaikról, az újrakezdésről, sikereikről mesélnek majd, tanulságos példákat is felvonultatva. Első beszélgetőpartnerünk Erős Lóránt, a RIF (Romániai Magyar Közgazdász Társaság Ifjúsági Frakciója) elnöke.

– Amikor nemrég szóba hoztam, hogy te leszel az egyik új rovat – a vállalkozókkal készített interjúsorozat – első megszólalója, azt válaszoltad, te még nem vagy vállalkozó. Mikor válik valaki azzá? Mire van szükség ehhez?

eros_lorant1.jpg

Erős Lóránt

– Az én értelmezésem szerint akkor válik valaki vállalkozóvá, amikor elkezdi felépíteni saját ötletét, vagy ha úgy tetszik, vállalkozását. Legalábbis ezt gondoltam, amikor föltetted nekem a kérdést. Utána gondolkodtam, és belátom, hogy vállalkozónak lenni nem kifejezetten jogi forma, foglalkozás, vagyon vagy eddigi eredmények kérdése, sokkal inkább mentalitás, felfogás. Egy életstílus.

Egy jó vállalkozó pedig szerintem egy olyan személy, aki felismeri a lehetőségeket, nyitott a világra, keresi a sikert, nagyon kíváncsi, önálló, állhatatos, vizionárius, jó gyakorlati érzékkel rendelkezik, ugyanakkor kreatív is. Ez alapján, lehet, hogy mégis egyfajta vállalkozó vagyok. Mégsem tudok így gondolni teljes egészében magamra. Inkább kialakult ötleteket vettem át és vezetek.rif_logo.jpg

A RIF logója

– Jelenleg mivel foglalkozol? Voltak vagy vannak vállalkozással kapcsolatos ötleteid?

– Jelenleg a kolozsvári reklámtermékeket gyártó és forgalmazó Wedas cégnél dolgozom mint marketingmenedzser, valamint egy jó barátommal a MagnumOpus Marketing&Communication cég alatt online marketingkampányokkal foglalkozunk. Ugyanakkor a Romániai Magyar Közgazdász Társaság Ifjúsági Frakciója elnökeként is tevékenykedem. Az elmúlt két évben az előbb említett elfoglaltságok miatt nem nagyon kerestem újabb kihívásokat, nem kezdtem bele újabb projektekbe, bár bevallom, néhány barátommal folyamatosan beszélünk újabbnál újabb lehetőségekről. Ennek eredményeként is vettünk részt 2016-ban az Üzleti Tervek Versenyén az Optio nevű ötlettel, amely egy szakembereket összefogó online platform.

uzleti2.jpg

A 2016-os Üzleti Tervek Versenye 2. helyezettjei

– Ahogy már említetted, te vagy a Romániai Magyar Közgazdász Társaság Ifjúsági Frakciójának, vagyis a RIF-nek az elnöke. Szerinted minek köszönhető, hogy téged választottak erre a fontos tisztségre?

– Azt kell tudni, hogy a RIF elnöki testülete hét tagból (egy elnök és hat elnökségi tag) áll. Ezek az emberek eleve azért vállaltak tisztséget, mert tenni akarnak a romániai magyar közgazdászok, vállalkozók és a gazdasági kérdések iránt érdeklődők fejlődéséért és sikereikért. 2014 őszén az akkori elnökünk, Nagy Henrietta objektív okok miatt lemondott. Megpályázta a Calasanctius Training Program (CTP) ösztöndíját, és az Egyesült Államokban folytatja tanulmányait (amúgy ebben a projektben a RIF is szerepet vállal szervezőként és lebonyolítóként). Ekkor kért fel Henrietta az elnöki tisztségre. Egyértelműen kihívást láttam benne, ezért elvállaltam. De továbbra is hangsúlyozom, az elnökség bármely tagja alkalmas a vezetői szerepre.

galaest.jpg

A 2015-ös évzáró gálán

– Az előző kérdésben is szó volt róla, hogy a RIF az RMKT Ifjúsági Frakciója. Ez pontosan mit jelent? Beleszólásotok van az RMKT döntéseibe, kikérik a véleményeteket bizonyos kérdésekben?

– A RIF és az RMKT jogilag különálló, de szorosan együttműködő szervezetek. A kommunikáció kétirányú, vannak közös rendezvényeik, projektjeik. Sokat segítik egymás munkásságát nemcsak pénzügyi, hanem szakmai téren is. Az RMKT országos elnöki testületében a RIF elnöke is szerepel. Minden nagyobb fontos és a szervezet jövőjét illető döntés esetében a RIF-tagoknak is szavazati joguk van. A két szervezet célkitűzései, missziója és víziója megegyezik. A főbb különbség a szervezetek célcsoportjaiban látszik: a RIF a fiatal (30 évesnél fiatalabb) gazdasági és üzleti kérdések iránt érdeklődők közössége, míg az RMKT tagságát a 30 évnél idősebbek alkotják.

logo.jpg

Az RMKT logója

– Hogyan segít(het)i a RIF a fiatal közgazdásznövendékeket, közgazdászokat és a kezdő vállalkozókat?

– A RIF egyrészt olyan tudást, gondolatokat közvetít az érdeklődők számára, amelyek aktuálisak, érdekesek, illetve nem könnyen hozzáférhetők. Másrészt egy olyan környezetet teremt meg, ahol a résztvevők értékes kapcsolatokat alakíthatnak ki egymással, az előadókkal, cégvezetőkkel, illetve szakemberekkel. Minden rendezvényünket ezek alapján és ezeket figyelembe véve szervezzük meg.

– Tegyük fel, hogy RIF-tag akarok lenni. Miért érdemes csatlakozni?

– Több előnye is van annak, ha valaki RIF-tag: a tagok értékes kapcsolatokat alakíthatnak ki egymás között és más szakemberekkel, kedvezményesen vagy ingyenesen vehetnek részt a saját és a partnerszervezeteink rendezvényein, ingyenesen használhatják az RMKT székhelyén található szakkönyvtárat, ösztöndíjakat pályázhatnak meg (pl. a Calasanctius Training Program ösztöndíját, amely amerikai továbbtanulási lehetőséget biztosít).

szexi_kozgazdasagtan.jpg

A „Szexi közgazdaságtan” minikonferencia résztvevői

Emellett első kézből értesülnek a RIF-fel kapcsolatos hírekről, évente több külföldi rendezvényre is látogathatnak kedvezményesen, külföldi partnerszervezeteink által további értékes kapcsolatokat alakíthatnak ki, publikálási lehetőségük is van stb. A legfontosabb, hogy egy jó közösség tagjai lehetnek, ahol nemcsak szakmai, hanem baráti kapcsolatokat is kialakíthatnak. :) 

– Évente több rendezvényt is szerveztek az ország különböző pontjain, legutóbb például Kolozsvárra, a Kárpát-medencei Fiatal Közgazdászok Találkozójára vártátok az érdeklődőket. Milyen téma köré építettétek fel az idei összejövetelt? És miért éppen ezt választottátok?

kamfor-logo-300-x-120-1ok.pngAz idei rendezvény logója

– A VI. KÁMFOR (Kárpát-medencei Fiatal Közgazdászok Találkozója) főbb vezérvonalai, amelyek végigkísérték a konferencia három napját: Tőkebevonás, Marketing, Trendek és a Vállalkozói történetek. Ezeknek a területeknek az ismerete kritikus pont egy kezdő vállalkozás életében. A konferencia legfőképp a kezdő vállalkozóknak vagy a vállalkozásuk elején tartó személyeknek szólt. Azok is hallhattak hasznos információkat, akik esetleg stagnálnak, és új ötletekre, inspirációs forrásokra van szükségük. Mivel a Miniszterelnökség Nemzetpolitikai Államtitkársága a 2016-os évet a külhoni magyar fiatal vállalkozók évének hirdette meg, a RIF-nél a 2016-os év a fiatal vállalkozók éve volt. A rendezvényeinket eköré építettük.

15003348_1609641295719978_7213863117100775223_o.jpg

Szép számmal voltak érdeklődők

– Hozzád melyik téma állt legközelebb?

– Mivel főleg marketingben dolgozom, ez a tematika állt a legközelebb a szívemhez. Ugyanakkor fontosnak tartom a tőkebevonás lehetőségeinek, illetve a trendek kutatásának és felismerésének az ismeretét is. Mindig szeretek új területeket megismerni, tanulmányozni, majd gyakorlatba ültetni.

– Hogyan értékeled az idei rendezvényt? Milyen visszajelzések érkeztek? Mivel voltak leginkább elégedettek a résztvevők, és mit lenne jó változtatni?

– A rendezvény végén kiküldtünk egy online kiértékelő kérdőívet. A kitöltők nagy többsége elégedett volt a konferenciával, főleg az előadások tartalmát dicsérték. Amit többen is hiányoltak, és egyet is értek velük, hogy kevés idő jutott a networkingra, a kapcsolatépítésre. Erre szeretnénk jobban figyelni a jövőben, mivel egyik kiemelt célunk, hogy a résztvevőinknek lehetőséget adjunk az értékes kapcsolatok kialakítására.

torocsik_maria.jpg

Dr. Törőcsik Mária

– A kolozsvári találkozó végén említetted, hogy sosem voltál ennyire nyugodt, mint idén, mert nagyon jó szervezőcsapat volt mögötted. Ebből a szempontból miben volt más az idei rendezvény, mint az eddigiek? Miben segít egy jó csapat?

– A legfontosabb, hogy a csapat minden tagja szeresse, amit csinál, és motivációt találjon benne. Ugyanakkor az őket körülvevő környezet, más csapattagok is sokat tudnak segíteni ebben. Ezen a konferencián egy olyan szervezői csapat dolgozott, amely hitt a projekt célkitűzéseiben, komolyan vette a feladatait, és saját motivációt is talált benne. Így a leosztott munkakörök, teendők alapján mindenki maximális erőbedobással végezte a feladatait.

A kommunikáció is jó volt, nyílt volt a szervezők között. Így minden felmerülő problémára aránylag hamar megoldást tudtunk találni. Én azt mondom, hogy mindennek az alapja egy jó csapat. Ez a vállalati szférában is pontosan így van.

csoportkep_1.jpg

A gálavacsorán

– Szerinted minek köszönhetően lesz egy vállalkozó sikeres? Gondolom, nem azért, mert egyik pillanatról a másikra ölébe hull egy halom pénz…

– A pénz maga nem megoldás, és nem segít, ha nem tudjuk okosan felhasználni. Ahogy már említettem, vállalkozónak lenni egy életstílus. Ugyanakkor rengeteg tanulásra van szükség, hogy a megfelelő készségeket elsajátítsuk. Továbbá a vállalkozónak megfelelő vízióval,  megvalósítható célokkal kell rendelkeznie, és vállalkozásával aktuális problémákra kell tudjon megoldást adni. Tehát kitartóan tanulni, tervezni és folyamatosan gyakorlatba kell ültetni.

– Mostanában számos „hogyan legyél jó vállalkozó?” témájú könyv és rengeteg, magát szakértőnek mondó előadó jelenik meg. Honnan tudja az üzleti élet iránt érdeklődő átlagember kiszűrni, hogy melyik az igazán jó könyv, és melyik előadó, tréner (vagy még divatosabb szóval élve: coach) megbízható?

molnar_attila.jpg

Előadásának címe: Az elméd a saját ellenséged

– Érdemes utánaolvasni és egy kicsit kutatni. A neten rengeteg forrást, visszajelzést találhatunk az adott könyvekről és szakemberekről. Meg kell nézni, hogy azok a személyek (akár könyvszerzők) milyen múltal rendelkeznek, milyen szakmai tapasztalataik vannak, milyen más szakemberek ajánlják őket. Fontos, hogy kritikusak legyünk a könyvek, trénerek, előadók kiválasztásánál is.

– Ti mi alapján választjátok ki a meghívottakat egy-egy rendezvényre?

– Mindig az adott rendezvény tematikájához mérten határozzuk meg a célcsoportokat. De minden tematikát közgazdász szemmel közelítünk meg, ezért a célcsoportjaink is nagyjából ugyanazok: elsősorban az átlag fölötti érdeklődési szinttel rendelkező, a gazdasági kérdések iránt érdeklődők, új trendekre és friss gondolatokra nyitottabb társadalmi szegmensek, fiatal vállalkozók, ötletgazdák, vállalkozni akaró személyek.

– Sejtem, hogy nem könnyű választani, de te milyen könyvet/könyveket, előadót/előadókat javasolnál azoknak, akik többet szeretnének tudni az üzleti életről?

Őt is érdemes követni

– Nagyon sok ilyen forrás, könyv, személy van. Egyrészt érdemes online készségfejlesztő kurzusokat végezni. A Skillshare-n rengeteg ilyen anyag van, melyekben vállalkozóktól, szakemberektől lehet közvetlenül tanulni. Másrészt szerintem nagyon fontos, hogy könyveket olvassunk a kurzusok/workshopok mellett. Strukturált gondolkodást, módszertanokat lehet megtanulni, melyek segíthetnek, és rengeteg időt spórolható meg egy-egy új probléma megoldásakor vagy projekt kidolgozásakor.

A következő szerzők és szakemberek könyveit ajánlom: Seth Godin, Jay Samit, Josh Kaufman, Peter Thiel, Eric Ries, Alexander Osterwalder. Most ezek jutottak eszembe, de még más könyveket is lehet találni. Továbbá érdemes évente minél több hazai és külföldi üzleti vagy gazdasági jellegű konferenciára is ellátogatni.

– A vállalkozások indításakor egyik alapszabály, hogy meg kell nevezni és fel kell térképezni a célközönséget. Mi történik akkor, ha ezt valaki elmulasztja?

celkozonseg.png

Az elején még arctalan tömeg 

– A célközönség alapos ismerete az egyik legfontosabb tényező egy termék vagy szolgáltatás sikerében. Ha eleve nem ismerjük, térképezzük fel a célcsoportjainkat, előfordulhat, hogy egy olyan terméket, szolgáltatást dobunk a piacra, amelyet nem fognak majd használni vagy megvásárolni. Ugyanakkor a marketingbüdzsénk is kidobott pénz lesz a célcsoportok részletes ismeretének hiányában.

– Több vállalkozótól is lehet hallani, hogy főleg az elején számos akadályba ütközött. Mire tanítanak meg a kudarcok? Létezik egyáltalán kudarc?

– Erről többet tudnak mesélni a tapasztaltabb vállalkozók. Azt hallottam egy általam nagyra tartott vállalkozótól: ahhoz, hogy kudarc érjen, ki kell lépni a komfortzónádból, ami már önmagában jó eredmény. Kellenek azok a helyzetek, amikor kudarc ér minket, de érdemes tanulni és hamar kimászni belőlük. Apropó kudarc, 2015 őszén szerveztünk egy kudarckonferenciát is, ahol tizenegy előadó (főként vállalkozók) mesélt az érdeklődőknek személyes tapasztalatairól, hogyan élték meg a kudarcot, és ezt hogyan tudták később sikerre váltani.

kudarc.jpg

Pillanatkép a Kudarckonferenciáról

– Melyek az igazán jó vállalkozó ismérvei? Mit kell csinálni nap mint nap, hogy beinduljon az üzlet?

– Erről is többet tudnának mesélni azok a vállalkozók, akik már elkezdték felépíteni vagy már felépítették saját vállalkozásukat/cégüket/ötletüket. Az Alibaba alapítója, Jack Ma mondta, hogy az üzleti életben az egyik legfontosabb tényező a fegyelem. Ez azt jelenti, hogy hangulatunktól függetlenül mindennap dolgozunk a céljainkon és a teendőinken.

– Kijelenthetjük, hogy nem lesz mindenkiből vállalkozó… Sokan el sem tudnának képzelni mást az alkalmazotti státuson kívül, mégis nap mint nap lógó orral mennek be a munkahelyükre. Ők hogyan változtathatnának a helyzetükön?

– Szerintem a legfontosabb, hogy megtalálják a számukra érdekes, motiváló munkakört, karriert, szakmai közösséget. Steve Jobs nagyszerűen fogalmazta meg a választ erre a kérdésre:

„Az életed nagy részét a munka teszi ki, és az egyetlen módja annak, hogy igazán elégedett légy, ha igazán nagyszerű munkád van. Erre az egyetlen lehetőség az, ha szereted, amit csinálsz. Ha ezt még nem találtad meg, keress tovább. Ne add fel! Amikor a szíved megdobban, tudni fogod, hogy megtaláltad”.

– A munkámból adódóan sem tudok szemet hunyni afelett, hogy manapság rengeteg hibás plakát, szórólap, sőt cégtábla kerül az utcákra, és még nem is említettem a honlapokat, Facebook-oldalakat. Szerinted ez milyen fényt vet az illető cégre? Furcsa, de általában pont ez a téma hiányzik a különböző képzésekről…

– A márka megítélését nagyban befolyásolja a szöveges megjelenés is. Egy igénytelenül és hibásan összerakott céges bemutató (szórólapon, honlapon) egy alacsonyabb minőség (értsd: kiszolgálás, ügyfélkezelés, termék, szolgáltatás stb. minősége) érzetét keltheti az ügyfelekben. De gondoljuk csak az online világra, pl. a keresőoptimalizálás esetében gyakran hallani, hogy a jó pozícióhoz minőségi tartalom kell. Ha meg akarjuk tartani a weboldalunk, Facebook-oldalunk látogatóit, nem árt erre is figyelni.

sdss.jpg

A Szövegkovács is jelen volt...

Mi már tervezünk ilyen jellegű képzéseket is. A képzés, workshop lényege az lesz, hogy a résztvevők megtanuljanak nemcsak helyesen írni, hanem olyan tartalmat összeállítani, amely rezonál a célcsoportokkal, és amelyet érdeklődve olvasnak végig.

– Legközelebb milyen rendezvényt szerveztek?

– A következő nagy rendezvényünk a XVI. Erdélyi Fiatal Közgazdászok Találkozója, amely Udvarhelyen lesz 2017. március 24–26. között. A témája a kék és zöld gazdaság. Továbbá 2017-től újraindul a Marketing-Menedzsment Klub, ahol havonta lesznek szakmai előadások és workshopok marketing és menedzsment témában.

– És végül: mit tanácsolnál annak, aki ki szeretné próbálni magát az üzleti életben?

– Maradj kíváncsi, kitartó, kísérletezz, próbálkozz, és oszd meg tapasztalataidat másokkal is!

Kérdezett: Farkas-Ráduly Melánia

Ui.: A fotók a RIF Facebook-oldaláról, a www.rmkt.ro oldalról, a Junior Business Club által szervezett Üzleti Tervek Versenye Facebook-oldaláról, valamint a www.pixabay.com oldalról származnak.