„Az üzleti tervezés olyan, mint egy háznak a megtervezése…”

Beszéltünk már sportról, könyvkiadásról, önfejlesztésről, a vállalkozók világa azonban még nem került szóba. Ezúttal képzeletben Sepsiszentgyörgyre, a Junior Business Club (JBC) elnökéhez, Karácsony Zsolthoz látogatunk, aki többek között mesél az üzleti tervezés fontosságáról, amely nélkül – most már saját tapasztalatból is tudom – nem szabadna elindítani egy vállalkozást. A JBC nemrég versenyt is szervezett ebben a témakörben.

– Mit kell tudni rólad? Hogy kerültél a vállalkozói körökbe?

– A vállalkozói életformával a középiskola végén találkoztam, amikor az iskolám által díjazott versenyen egy pénzügyekkel kapcsolatos könyvet kaptam, annak tanulmányozása során tetszett meg a pénzügyi terület. Következő pontja az életemnek a továbbtanulás volt, a közgazdasági vonalat választottam, és a sepsiszentgyörgyi Babeș–Bolyai Tudományegyetemen folytattam tanulmányaimat.

uzlet8.jpg

Karácsony Zsolt

– Milyen területen vállalkozol?

– A rendezvényszervezést és kapcsolatépítést tartom két erősségemnek, mivel a diákéveim és a Junior Business Club aktív tagjaként sok rendezvényt szerveztünk és rengeteg eseményen is vettünk részt. Friss, induló cégem előadásokra, kampányokra, céges rendezvényekre, kiállításokra kínál digitális megjelenítést látványos videófal-, tv- és táblagép-megoldásokkal.

– Te vagy a Junior Business Club elnöke… Mesélnél az egyesületről? Mikor alakult és milyen céllal? A nevéből arra következtetek, hogy inkább vállalkozószellemű fiatalokat céloz meg…

– 2008-ban alakult Kolozsváron, ma már Sepsiszentgyörgyön van a székhelye, de rendezvényeink nemcsak a helyi környezethez szólnak, hanem vannak régiós programjaink is. Kezdetben fiatal lelkes egyetemisták hozták létre, azzal a céllal, hogy az oktatással párhuzamosan gyakorlati tapasztalathoz, szakmai tudáshoz jussanak, továbbá egy jó lehetőség volt a kapcsolatépítéshez, a kreativitás kibontakoztatásához. A legelején a vállalkozószellemű fiatalokat szólította meg a szervezet, ma már fiatal vállalkozók is érdekeltek a JBC tevékenysége iránt.

uzlet5.jpg

Business Cafe

– Hogyan lehet csatlakozni a Junior Business Clubhoz?

– Az egyesület mindenkit szeretettel vár a csapatába, lehet csatlakozni önkéntesnek vagy rendezvényeket látogató tagnak. Bárki tagja lehet a szervezetnek, aki támogatja a vállalkozói kultúra népszerűsítését, egyetért a JBC küldetésével és segíti annak tevékenységét, emellett egy szimbolikus tagsági díj kifizetése szükséges évente.

– Milyen rendezvényeket szerveztek?

– Színes rendezvénypalettánk van, ezek közül kiemelném a Workshop gazdasági műhelytábort, amelyen szakmai előadások kapnak helyet, és nagy szerepet játszik a fiatalok és meghívottak közötti kapcsolatépítés. Az Üzleti Tervek Versenye olyan teret biztosít a vállalkozószellemű fiataloknak, ahol valós eszközöket, segítségeket kapnak ötletük kivitelezéséhez, vagy akár befektetők és partnerek támogatását is élvezhetik. Kapcsolatépítő rendezvényeink pl. a havonta zajló Business Café programsorozat, vagy a borkóstolók, amelyeken nemcsak vállalkozók vesznek részt, hanem több területről is érkeznek értelmiségiek és megosztják egymással gondolataikat, elképzeléseiket.

uzlet7.JPG

Workshop műhelytábor

– Melyik volt az eddigi legnagyobb siker?

– Nagyon sok sikerünk volt, rengeteg rendezvényt szerveztünk, és számos fiatalnak segítettünk a vállalkozás elindításában és fejlesztésében. Több vállalkozónak megfelelő szakemberekkel segített az egyesület. Emellett természetesen több sikeres üzlet kötődött a JBC programjai során. Ha van egy rendezvényünk, senkit sem kell felhívjunk telefonon, hogy vegyen részt, jönnek és keresnek bennünket, a résztvevők és a partnerek egyaránt, ugyanakkor a médiapartnerek is pozitívan értékelik önkéntes tevékenységünket, küldetésünket – ez a legnagyobb siker.

– Nemrég ért véget a 6. Üzleti Tervek Versenye… Mielőtt rákérdeznék az ott tapasztaltakra, beszéljünk egy kicsit arról, mit is jelent az üzleti terv… Sokan annyira megijednek tőle, hogy nem is mernek belevágni…

– Az üzleti tervezés olyan, mint egy háznak a megtervezése. A megfelelő számítások, szakemberek, minőségi anyagok és eszközök nélkül nem lehet olyan házat építeni, amely biztonságot, kényelmet és egy szép környezetet nyújt számunkra. Olyanoknak ajánlott, akik vállalkozást alapítanak, de azoknak is, akik egy meglévő céget szeretnének továbbfejleszteni. Az üzleti tervezés alapja az ötlet megállapítása, a célcsoport meghatározása, a piackutatás lépéseinek beütemezése, a működési és személyzeti terv elkészítése és a pénzügyi terv kidolgozása.

uzlet2.jpg

Ketten a négytagú győztes csapatból

– Mikor ajánlod az üzleti terv megírását? Miben segíthet?

– Akinek van egy ötlete és lát benne üzleti potenciált, kezdjen el mélyebben gondolkodni, és ezt írja is le üzletiterv-modellek segítségével. Nem szabad csak gondolatban ötletelni, mert úgy nem lehet átlátni egy összetett tervet, leírva sokkal jobban összekapcsolhatók a szükséges elemek, amelyek végső soron a kivitelezésben segítenek. Az üzleti terv különböző pályázati kiírásoknál is nélkülözhetetlen, ezért mindenképp jó, ha már időben elkészítjük. Amennyiben szeretnénk partnereket, befektetőket is megszólítani, szintén indokolt a kidolgozott üzleti terv, amely egy átlátható képet nyújt az ötletünkről.

– Egy hét telt el az Üzleti Tervek Versenyének döntője óta… Milyen gondolatok kavarognak a fejedben a nagyszabású esemény kapcsán? Több vagy kevesebb embert sikerült megszólítani az előző kiírásokhoz képest?

– Idén más elképzelés mentén szerveztük a versenyt, először adtunk olyan díjakat, amelyek a vállalkozás megalapítását támogatják, eddig tárgy- és pénznyeremények voltak. Elsősorban próbáljuk a döntős csapatokat támogatni, hogy versenyen kívül is bizonyíthassanak a gazdasági életben. A jövőre nézve bővíteni akarjuk a díjként felajánlott szolgáltatáscsomagot, tőkét is szeretnénk hozzárendelni. Szakmai szempontból szeretnénk, ha mentorok – cégvezetők és szakemberek – is felkarolnák a versenyzőket.

uzlet3.jpg

Az egyik szövegkovács, Gergely Erika a nézők között, mellette az önkéntesünk, Ferencz Zsolt

– A március 11-i döntőben szakmai zsűri előtt kellett bemutatni az üzleti terveket… Kik és milyen szempontok alapján döntöttek a díjazottak kilétéről?

– A terveket háromtagú zsűri értékelte, amely elsősorban a pénzügyi tervre, illetve az innovációra fektetett nagy hangsúlyt. Az OTP Bankot képviselő Benedek Annamária, a Cont-Exp Kft. tulajdonosa, Debreczeni László, és a Red Rock, valamint a Thermo Control cégek tulajdonosa, Bartók Árpád a tervek bemutatása után kérdéseket tett fel a versenyzőknek, a válaszok pedig sokat számítottak a végső döntésnél. A piac- és az üzletképesség vizsgálata mellett a legfontosabb szempont az volt, hogy a döntősök közül ki vagy melyik csapat indítja el már másnap a vállalkozását, miután megkapja a szolgáltatásokat.

uzlet.jpg

Pillanatkép a zsűriről

– Milyen támogatást kapott a győztes?

– A legjobb üzleti terv díját 2016-ban a csíkszeredai csapat nyerte, a LurkóTé(r)ma című ötlettel. 25.000 lej értékű szolgáltatáscsomagot vehetett át, amely cégalapítást, 5 óra adótanácsadást, 10 óra jogi tanácsadást, 12 hónap könyvviteli szolgáltatást, arculattervezést és webdizájnt, 3 évre szóló webtárhelyet, kommunikációs tanácsadást, vállalkozói szemináriumot, a bukaresti Romániai Magyar Közgazdász Társaság (RMKT) rendezvényein való részvételt, illetve a hMARFA ügyviteli programot, amelyet a többi szolgáltatáshoz hasonlóan díjmentesen használhat. Mindezek mellett 1000 lejes különdíjban részesült Szakács Enikő a Transylwanderer című turisztikai ötlettel, amelyet a Kovászna Megye Turizmusáért Egyesület ajánlott fel.

– Szép számú szervezőcsapat volt a háttérben… Mi ösztönzi a tagokat arra, hogy szabadidejükből ilyen tevékenységekre is áldozzanak?

– A JBC-ben mindenki önkéntes, egy jó csapat, amelyhez bárki csatlakozhat, amennyiben szeretne fejlődni, kapcsolatokat építeni, élményekhez jutni. Mindenkinek megvan a saját motivációja. Az is megtörtént, hogy az önkénteseink a szervezet által munkát kaptak vagy éppenséggel üzleteket bonyolítottak le.

uzlet4.jpg

Emlékdíj

– Milyen lehetőségeik vannak a romániai magyar fiatal vállalkozóknak a fejlődésre? Szerveznek valahol magyar nyelvű képzéseket? Esetleg olvashatnak szakkönyveket anyanyelven?

– Sok szervezet van – többek között a már említett RMKT, az RMÜE (Romániai Magyar Üzleti Egyesület), a kolozsvári GTK (Gazdasági Tanácsadó Klub), a Kolozsvári Magyar Diákszövetség Közgazdász Klubja (KGK), a Romániai Magyar Közgazdász Társaság Ifjúsági Frakciója (RIF), a Marketeam –, amelyek támogatják a gazdasági és vállalkozói kultúrát. Vannak szakmai programok, előadások, táborok, versenyek, képzések, honlapok – pl. a penzcsinalok.ro és a thinkonomy.ro –, amelyek mind hozzájárulnak a vállalkozószellemű fiatalok fejlődéséhez. Finanszírozás szempontjából is több program létezik, amelyek a fiatal vállalkozókat célozzák meg.

A fizetős képzésekre – ahol gyakorlati példák és eredményorientált tippek, lehetőségek hangzanak el – kevésbé járnak. Ma már az internet segítségével bármilyen könyvhöz hozzá tudunk jutni, meg tudjuk rendelni. Nagyon sok szakmai anyag van online, de megfelelően kell szűrjünk közöttük.

uzlet6.jpg

Ötletek Versenye

– Mikortól nevezhető valaki vállalkozónak?

– Szerintem az a vállalkozó, aki megold egy problémát, amely pozitív hatással van rá és a környezetére, továbbá naponta azt csinálja, amit szeret, mindezt úgy, hogy képes kitermelni a mindennapi kenyerét, és megélhetést biztosít családjának vagy akár más családoknak.

– Sokan azt mondják, hogy itthon nem lehet boldogulni, ezért inkább külföldre mennek dolgozni, ahol mezei vagy éppenséggel éttermi munkát vállalnak. Mit tanácsolnál egy olyan fiatalnak, aki erre a lépésre készül? Hogyan építhetné fel a jövőjét itthon?

– Véleményem szerint jó világot látni, szakmailag fejlődni, tapasztalatot szerezni, a külföldön szerzett ismereteket pedig hazaérve lehet kamatoztatni. Az itthoni boldoguláshoz szerintem mindenképp szükséges a nyitottság, a kitartás, a kapcsolati háló szélesítése, a partnerkeresés, a folyamatos önfejlesztés és végső soron a cselekvés.

uzlet9.jpg

Karácsony Zsolt 

Kérdezett: Farkas-Ráduly Melánia

A fotók forrása: a JBC, az Üzleti Tervek Versenye és Karácsony Zsolt Facebook-oldala, illetve a JBC honlapja. 

Ui. Március 11-én – a Szövegkovács képviseletében – én is megmérettettem magam az Üzleti Tervek Versenyének döntőjében. Az azt megelőző egy hónapban olyasvalamivel dolgoztam, ami nagyon távol áll(t) tőlem, de mindvégig bíztattam magam, hogy képes vagyok megírni. Végül elkészült az üzleti és a pénzügyi terv, amelyet bár kell csiszolni a későbbiekben, hatalmas siker számomra. Feszegettem a határaimat, küzdöttem a határidővel és kiléptem a kényelmi zónából. Rájöttem arra, hogy üzleti terv nélkül semmilyen vállalkozást nem szabad elkezdeni, az okokról Karácsony Zsolt beszélt korábban. Köszönöm volt könyveléstanárnőmnek, Iliescu Júliának a segítséget, de kedves ismerősöm, Bárányi Ildikó is fontos kérdéseket vetett fel.

Eredményes munkát kívánok a győztes csapatnak, de a többiek is elismerést érdemelnek, mivel nem ijedtek meg a lehetőségtől és érdekes ötletekkel álltak elő.

1res.jpg

A két szövegkovács döntő előtti eszmecseréje (F. R. S.)

2res.jpg

Kristó Kinga műsorvezető, illetve Debreczeni László zsűritag (F. R. S.)

3_res.jpg

És elkezdődött... (F. R. S.)