Vásárlócsalogató fortélyok

Ágyak, telefonok, ruhaneműk, lakások, vaddisznók, karórák, parfümök keresnek gazdát a különféle internetes adok-veszek csoportokban, és jó esetben rá is találnak. Hogy lehetne hatékonyabb az értékesítés? Figyelem! Nem marketingtrükkökről lesz szó…

Mivel legtöbbször nincs személyes találkozás a két fél között, lényeges, hogy az eladó a lehető legjobban „kipofozza” a szövegét. Így az igényesebb vásárlójelölt nagyobb valószínűséggel fogja elolvasni a hirdetést, ahelyett hogy unottan átfutna rajta.

szamitogepezes.jpg

A világhálón találkozik a két fél (freeimages.com)

Nem azt sugallom, hogy mindenki kívülről fújja a legújabb helyesírási szabályzatot, szinte lehetetlen küldetés lenne… Ott van viszont a szövegszerkesztő helyesírás-ellenőrző programja, amely ha nem is végez tökéletes munkát, nagyon sokat segíthet. Aki pedig táblagépről, okostelefonról ír, nézze át még egyszer a szöveget, hisz sokszor nem hosszabb két-három sornál. Még mire kellene figyelni?

1. Ékezet, ékezet, ékezet…

Ha azt írom, hogy kor, mire gondoltam? Valakinek az életkorára? Netán a kórra, azaz valamilyen betegségre? Esetleg egy körre? Vagy a kőrre, amely a francia kártyának piros szívvel jelzett sorozata, illetve lapja? Ha nem használunk ékezetes betűket, könnyen félreérthetik a mondanivalónkat. Ön hogy reagálna az „eladom a gyerekem agyát”, valamint az „elado egy hosszu szaru teli csizma” hirdetésre? Mindkettővel találkoztunk az elmúlt években…

gyerekagy_1.jpg

A hölgy ágyat akart eladni, nem pedig agyat... (freeimages.com)

2. Nincs értelme kiabálni

Sűrűn előfordul, hogy egy-egy hirdető csupa nagybetűvel nyomatékosítja a mondanivalóját, ami a netikett, pontosabban az internetes etikett szerint kiabálásnak számít. Hacsak nem akarjuk elriasztani a vevőt, mondjunk le erről a szokásról. Mindemellett akaratunk ellenére megnehezítjük az olvasást, és előfordulhat, hogy üzenetünk torzulva jut el a befogadóhoz.

imgur_caps_lock_1.jpg

Találó jelenet a Rendőrakadémiából (imgur.com)

3. Azok a rövidítések…

Melyik helyes? Drb. vagy db? Bár a rövidítések többsége után pontot teszünk, van néhány kivétel. A darab rövidítése a db, r betű nélkül és nem kell pont. A forint rövidítése Ft, a nyugaté Ny, a kilogrammé pedig kg, és még lehetne folytatni a sort. Az egyik plakáton a g helyett gr-ként tüntették fel a grammot, ami egy ponttal a végén akár a gróf rövidítése is lehetne. Erre is érdemes figyelni!

kurtosnagy.jpg

Még számos hiba van a plakáton…

4. Egyszemélyes és nem egy személyes!

Nemegyszer lehet látni, hogy „egy személyes ágyat” kínálnak eladásra. Szabály szerint egy egyszerű tőszámnévnek, illetve a sok, több, fél számnévnek, valamint egy -s képzős melléknévnek a kapcsolatát egybeírjuk. Tehát így lesz belőle egyszemélyes vagy kétszemélyes, a tizenegy személyestől felfelé viszont már különíródik.

Ha az „egy személyes ágy” változatnál maradunk, azt sugalljuk, hogy van egy darab, saját személyünkhöz nagyon közel álló fekhelyünk, amin túl akarunk adni… Még egy fontos dolog! Az egyszobás, kétszobás, háromszobás stb. lakásokra is ugyanez a szabály vonatkozik.

egyszemelyes_1.jpg

Egyszemélyes kanapé a helyes

5. Felsorolások

A hirdetésekben levő felsorolásoknál gyakorta mínuszjelet (-) használnak, ami hibás. Helyette a nagykötőjelként is emlegetett gondolatjel (–) kell, amit a Wordben az Alt+0150 kombinációval hívhatunk elő, de a bal Ctrl-gomb és a számbillentyűzeten lévő mínuszjel is segítségünkre lehet. Unicode-kódja U+2013

Bár sokan azt hiszik, hogy az okostelefonokon és a táblagépeken nincsen gondolatjel, ott is előcsalogatható, ha hosszan megnyomjuk a mínuszjelet. Ugyanakkor létezik még az angolszász kvirtmínusz jel (—), amelyet mellőzzünk a magyar szövegek szedésénél. Ha teljesen szabályosan akarunk eljárni, a felsorolás minden egyes eleme után tegyünk pontosvesszőt, a legvégére pedig pont jár. A gondolatjelet mindig szóköz követi!

felsorolas_1.jpg

Helyes felsorolás

 6. Hangulatjelek és társaik…

Manapság visszatérő vendégek a hangulatjelek a hirdetésekben. Mielőtt szinte az egész szöveget teletűzdelnénk velük, érdemes elgondolkodni azon, hogy milyen képet akarunk festeni magunkról. Bevállaljuk-e, hogy esetleg komolytalannak tűnünk a célközönség szemében? Ha igen, akkor használjuk bátran! Ha pedig nem, akkor csak módjával…

emoticonok.jpg

Hangulatjelek másként (freeimages.com)

Tisztában vagyok vele, hogy nem egyszerű a magyar helyesírás, de van jó pár segédeszköz, amelyet nap mint nap igénybe vehetünk. Használható például a helyesiras.mta.hu, az e-nyelv.hu vagy a magyarhelyesiras.hu weboldal, de A magyar helyesírás szabályai 12. kiadása, valamint a nemrég megjelent Magyar helyesírási szótár is segítségünkre lehet.

szotar.jpg

2017-ben adták ki

Emellett kövesse a Szövegkovács Facebook-oldalát vagy blogját, esetleg más hasonló oldalakat is felkereshet. Ahogy dr. Ludányi Zsófia, az MTA Nyelvtudományi Intézetének tudományos munkatársa is nyilatkozta a Szövegkovácsnak: „A helyesírás magas presztízsértékkel bíró ajánlás.” A mondat értelmezését a kedves olvasóra bízom…

Farkas-Ráduly Melánia

Ui.: További írások ezekben a témákban:

http://szovegkovacs.blog.hu/2016/01/12/leleplezett_irasjelek

http://szovegkovacs.blog.hu/2015/06/11/velem_ne_kiabalj

http://szovegkovacs.blog.hu/2015/06/04/ekezetek_miert_vagytok

http://szovegkovacs.blog.hu/2016/09/06/_a_helyesiras_magas_presztizsertekkel_biro_ajanlas

 

 

 

 

 

­­­­