Divatszó a kifutón… Avagy sejti-e, hogy mi van a szelfi mögött?

Szeptemberben hivatalosan is bemutatkozott. Szelfi, szelfi... ismételgetem magamban, ízlelgetem a szót, valahogy olyan idegen. Mások viszont nagyon jól ismerik, olyannyira, hogy bekerült A magyar helyesírás szabályainak 12. kiadásába. Ez van, fenntartásokkal, de el kell fogadni…

Csak nagy erőfeszítések árán lehet mellőzni vagy kizárni az életünkből. Ha mi nem is vagyunk szelfibajnokok, valamelyik ismerősünk a Facebookon biztosan megosztott egy nyaraláson készült önfotót (angolosan selfie). Saját magáról, esetleg párja is beállt mellé. Fogta a fényképezőgépét, okostelefonját vagy a táblagépét, maga felé fordította, majd kattintott.

szelfi_mosoly_femina_hu.jpg

Készül a szelfi (forrás: www.femina.hu)

Jó képet akart vágni az egészhez, de valahogy nem sikerült. Hunyorított, elhúzta a száját és megpróbált mindenáron beférni a képbe… nemcsak ő, hanem a keze is. Ilyenkor belegondolok, milyen rossz lehetett neki, hogy senki sem volt a közelében, akit segítségül hívjon…

Ne értsen félre, én is készítettem szelfit, csak mindig elégedetlen voltam az eredménnyel. Végül pedig feladtam a próbálkozást. Mégis sokan hódolnak neki, sőt, el sem tudom képzelni mennyire, ha 2013-ban a brit Oxford-szótár szerkesztőbizottsága a selfie-t választotta az év szavának.

szelfi.jpg

A 2013-as év szava

Az biztos, hogy egyre több marketinges, humorista, énekes, zenész készít szelfit a közönségével… ő van előtérben, szinte a fotó felét elfoglalja, a jelenlévők arca alig kivehető. De az a lényeg, hogy felhasználhatók bizonyítékként.

Nemsokára a szintén népszerű szelfibot (selfie stick, selfie bot) is jogot követel, hisz folyamatosan megkönnyíti az önmagukat fotózók sorsát. Legjobb esetben nem lóg be kéz a képbe, a grimaszok helyett pedig mosolyok is megjelenhetnek… kevesebbet kell erőlködni.  szelfi_hififutar_hu.jpg

Baráti társaság szelfibottal (forrás: hififutar.hu)

Bármennyire is népszerű a szelfi, világszerte vannak ellenzői: például betiltották a schönbrunni állatkert néhány ketrece előtt, mert a látogatók ingerelték vele az állatokat, Japánban pedig az egyik vasúttársaság veszélyesnek nyilvánította, mert amellett, hogy zavarta az utastársakat, halálos áldozatokat is követelt. Néhány turista annyira belefeledkezett a szelfizésbe, hogy vonat elé, vagy éppen szakadékba esett.

szelfi2_offline_hu.jpg

Veszélyes helyzet (forrás: offline.hu)

De repülőgép-szerencsétlenséget is írnak a számlájára… Az Amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség jelentéséből kiderült, hogy 2014. május 31-én, a coloradói Watkins közelében lezuhant repülőgép pilótája és utasai szelfiket készítettek, ami elvonta a pilóta figyelmét a munkájáról.

Lehet, hogy nem akarok haladni a korral, talán jobban szeretem, ha valaki más fotóz le engem… Ez az én bajom… Mégsem tehetem meg, hogy nem veszem észre…

Farkas-Ráduly Melánia

Köszönjük, hogy elolvasta! Ha úgy érzi, hogy barátai, ismerősei is hasznát vennék a bejegyzésnek, küldje el nekik, de akár a saját Facebook-oldalán is megoszthatja. Ne feledje: „A helyesírás magas presztízsértékkel bíró ajánlás.” 

Címkék: selfie szelfi