Még a szakkönyvekben is elírják! Ön elkövetné ezeket a hibákat?

Az esetek nagy százalékában a profik sem tudják, hogy mihez kezdjenek vele. No, nem az értelmezés, hanem a helyesírás szempontjából, főként akkor, ha még egy szót kell hozzácsatolni. Az üzleti életből jól ismert marketing kifejezésről van szó, amely az angol market (piacolni, értékesíteni) igéből származik. Bár sokan kísérleteztek a magyarítással, egyelőre úgy tűnik, hogy nincs jobb megnevezés ennél. Az Országh László-féle angol–magyar szótárban piacra vitelként említik, de néhol a piacolás tudományaként is előfordul.

floating-market-2-1323420.jpg

Nekik van szükségük marketingre? (freeimages.com)

A Magyar értelmező kéziszótár szerint „a piac igényeinek felmérése, elemzése, és a termelésben ehhez igazodó tevékenység”. Mégis milyen szövegkörnyezetben találkozhatunk vele?

„Pályakezdő marketing menedzsert keres a hirdető, akinek jól kell eligazodnia az online térben, és a kreativitás is elvárás […]” – olvasható az egyik állásközvetítő oldalon. Mi nincs rendben ezzel a mondattal?

Mivel jelentéssűrítő összetételről van szó, a marketingmenedzser kifejezést egybe kell írni. A magyar helyesírás szabályai 12. kiadása szerint az elő- és az utótag között „olyan, bonyolult kapcsolat van, hogy az összetétel csak többszavas szerkezettel értelmezhető”, vagyis a két szó egybeírva teljesen mást jelent, mint külön-külön.

glenn-carstens-peters-203007.jpg

A laptop lesz az egyik legfőbb munkaeszköze (Glenn Carstens-Peters, unsplash.com)

Szintén gyakran keresnek marketingasszisztenst, amelynek különírt változatára nagyjából 172 000 találatot ad ki a Google. Íme, egy példa: „[…] A marketing asszisztens feladatának nagy részét teszi ki a szövegírás, vagyis indirekt, értéket adó (pull) tartalom előállítása lesz […]”.

Várhatóan ő is hozzájárul a sikeres marketingkommunikációhoz, mármint ahhoz, hogy a termékek, szolgáltatások híre hatékonyan és gyorsan jusson el a régi, illetve az esetleges jövőbeni vásárlókhoz. Mindehhez számos marketingeszköz, többek között e-mail, céges honlap, névjegykártya, szórólap, reklám vehető igénybe.

william-iven-19844.jpg

A közösségi médiának is nagy sikere van (William Iven, unsplash.com)

A marketingeszközök különböző kombinációit marketingmixnek nevezzük. Egyik legismertebb csoportosítása a 4P, ami az elemek angol nevének kezdőbetűit – product (termékpolitika), price (árpolitika), place (értékesítéspolitika), illetve a promotion (reklámpolitika) – jelöli.

Mivel ez nem egy marketingre szakosodott oldal, a szakszavak jelentésének további boncolgatása helyett következzen néhány, ugyancsak sűrűn használt kifejezés, amit a korábbi példákhoz hasonlóan egybe kell írni: marketingmenedzsment, marketingtevékenység, marketingigazgató, marketingkutatás, marketingmódszer, marketingosztály, marketingpolitika, marketingstratégia, marketingszakember stb.

william-iven-22449.jpg

A piackutatás eredményei (William Iven, unsplash.com)

A kettőnél több szóból alakult összetételek közé tartozó marketingosztály-vezető szókapcsolatot kötőjellel írjuk, mivel a szótagszám meghaladja a hatot.

És mi történik akkor, ha egy másik szó kerül a marketing kifejezés elé? A korábbi példákhoz hasonlóan egybeírjuk a kettőt; például gerillamarketingremarketingtartalommarketing, telemarketing stb. 

Tehát attól függetlenül, hogy a szófordulat elejére vagy végére kerül-e a marketing szó, a magyar nyelvben kizárólag az egybeírt változat az elfogadott, még akkor is, ha az angol nyelvben másként használják. 

Farkas-Ráduly Melánia

Köszönjük, hogy elolvasta! Ha úgy érzi, hogy barátai, ismerősei is hasznát vennék a bejegyzésnek, küldje el nekik, de akár a saját Facebook-oldalán is megoszthatja. Ne feledje: „A helyesírás magas presztízsértékkel bíró ajánlás.”